What-to-Do-If-Your-Child-Has-a-Cavity-—-and-How-to-Prevent-More

نحوه مقابله و درمان پوسیدگی دندان کودکان + راه های پیشگیری

نحوه مقابله و درمان پوسیدگی دندان کودکان + راه های پیشگیری پوسیدگی دندان یکی از رایج ترین مشکلات دندان در کودکان و نوجوانان است. پوسیدگی که به عنوان حفره دندان نیز شناخته می شود ، ناحیه ای است که به طور دائمی در دندان آسیب دیده است و از بین نخواهد رفت. این حفرات و پوسیدگی ها می توانند در دندانهای اصلی یا شیری کودک شما ایجاد شوند. اکثر خانواده ها پوسیدگی دندان شیری را جدی نمی گیرند. کودک شما در نهایت این دندان ها را از دست می دهد ، درست است؟ پس چه اهمیتی دارد؟ اما در واقع نباید هیچ پوسیدگی ای را نادیده بگیرید. در اینجا به مواردی که باید درباره پوسیدگی در کودکان بدانید ، از جمله علل شایع ، گزینه های درمان و نکات پیشگیری از آن ها اشاره می کنیم.

فهرست محتوا

پوسیدگی دندان کودکان

چه عواملی باعث ایجاد پوسیدگی دندان کودکان می شود؟

پوسیدگی دندان کودکان زمانی اتفاق می افتند که تجمع پلاک های دندانی در مینای دندان نفوذ کند و باعث ایجاد سوراخ شود. پلاک ماده ای چسبنده است که دندان ها را می پوشاند. هنگامی که باکتری های دهان با غذا ، اسید و بزاق ترکیب می شوند ، پلاک را ایجاد می کنند. دلایل مختلفی می تواند به تجمع پلاک کمک کند.

مسواک نزدن و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

از آنجا که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم می تواند از تجمع پلاک جلوگیری کند ، معمولاً وقتی کودکان به درستی مسواک نمی زنند ، پوسیدگی دندان کودکان ایجاد می شود.

کودکان باید حداقل ۲ دقیقه در روز دندان های خود را مسواک بزنند. با این حال ، برخی از کودکان فقط یک بار در روز مسواک می زنند. یا بدتر ، فراموش می کنند که به طور کامل مسواک بزنند.

کودکان تا سن ۶ سالگی به تنهایی قادر به مسواک زدن نیستند. مهم است که یک بزرگسال برای کودک مسواک بزند یا بر مسواک زدن او نظارت کند ، تا زمانی که به سن کافی برسند.

عدم استفاده از نخ دندان

همچنین ، بعضی از کودکان نخ دندان نمی کشند. پوسیدگی ها همچنین می توانند در صورت خارج نشدن پلاک و ذرات غذا از بین دندان ها ایجاد شوند. بنابراین استفاده از نخ دندان ضروری است . اما از آنجایی که استفاده از نخ دندان برای بچه ها بسیار سخت است ، بنابراین والدین باید در این مرحله مهم کمک کنند.

مراجعه نکردن به دندانپزشک

همچنین به یاد داشته باشید که بهداشت مناسب دندان شامل معاینات منظم دندانپزشکی نیز می شود. به همان روشی که بزرگسالان هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه می کنند ، شما باید برای فرزندان خود نیز قرار ملاقات های دندانپزشکی بگذارید.

از آنجا که دندان های شیری معمولاً در حدود ۶ ماهگی رویش می یابند ، اولین بازدید دندانپزشکی کودک خود را بلافاصله پس از مشخص شدن اولین دندان آنها ترتیب دهید.

رژیم غذایی نا مناسب

اما ، البته ، بهداشت نامناسب دندان تنها دلیل ایجاد پوسیدگی نیست – رژیم غذایی نیز در این امر نقش دارد. بنابراین اگر کودک شما مقدار زیادی غذای شیرین یا حتی نشاسته ای حاوی کربوهیدرات زیاد (بستنی ، کیک ، آب نبات ، کراکر ، چیپس و غیره) بخورد ، خطر پوسیدگی دندان بیشتر می شود.

ژنتیک

و اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است ، بعضی از افراد ممکن است به دلیل نرمتر شدن مینای دندان از نظر ژنتیکی مستعد ایجاد پوسیدگی باشند.

اگر کودک شما دارای پوسیدگی دندان است چه کاری باید انجام دهید؟

پوسیدگی دندان کودکان همیشه باعث درد نمی شود ، بنابراین شناخت یک پوسیدگی در کودک شما دشوار است. علائمی که پوسیدگی احتمالی را نشان می دهند عبارتند از:

  • لکه های تیره روی دندان
  • لکه های سفید روی دندان
  • گریه یا سر و صدا
  • حساسیت به غذاهای سرد یا نوشیدنی
  • تورم دهان
  • پرهیز از غذا
  • بی حالی

اگر به پوسیدگی مشکوک هستید ، با یک دندانپزشک کودکان وقت بگیرید. آنها می توانند دندان های کودک شما را از نظر پوسیدگی بررسی کنند و سپس درمان را براساس میزان پوسیدگی دندان توصیه می کنند.

پوسیدگی دندان در کودکان چگونه درمان می شود؟

پر کردن دندان برای کودکان نوپا و کودکانی که دارای یک یا چند پوسیدگی هستند معمول است. پر کردن می تواند روی دندانهای دائمی و همچنین دندانهای شیری انجام شود.

در طی مراحل ، دندانپزشک پوسیدگی دندان را برداشته و سپس سوراخ را با یک ماده مرکب سفید یا فلزی پر می کند. پر کردن پوسیدگی ای که روی دندان شیری ایجاد می شود می تواند دندان را نجات داده یا حفظ کند.

نکشیدن دندان های شیری مهم است زیرا از دست دادن زودرس دندانهای شیری می تواند باعث ورود نامناسب دندان دائمی شود. دندانهای شیری به جویدن و گفتار کودک شما نیز کمک می کنند. دندانپزشکان ، گاهی اوقات از ۱ یا ۲ سالگی ، پر کردن دندان را انجام می دهند.

در موارد پوسیدگی شدید دندان ، دندانپزشک ممکن است یک روکش دندان را توصیه کند که به طور معمول نقره ای است.

کشیدن دندان کودکان

بعضی اوقات اگر دندان آسیب زیادی دیده یا عفونت داشته باشد ، ممکن است نیاز به کشیدن دندان شیری باشد. اگر دندانپزشک دندان شما را بیرون بکشد ، این فاصله را با نگهدارنده فضا باز نگه می دارد ، که به رشد مناسب دندان های دائمی کمک می کند.

دندانپزشکان باید از بی حس استفاده کنند تا لثه های کودکان بی حس شود ، اما گاز استفاده از خنده یا نیترواکسید معمولاً این کار را بسیار راحت می کند. دندانپزشک همچنین می تواند کودک شما را قبل از عمل به صورت خوراکی به حالت اغوا ببرد.

اگر کودک شما چندین پوسیدگی دارد ، ممکن است دندانپزشک توصیه کند که در چندین جلسه درمان را ادامه دهید. گرچه این برای شما به معنای رفت و برگشت بیشتر است ، اما می تواند کودک شما را راحت کند ، زیرا او مجبور نیست برای مدت طولانی روی صندلی دندانپزشکی بنشیند.

دندانپزشک ممکن است توصیه کند کودک را برای درمان دندان بیهوش کنید. به این حالت بیهوشی عمومی گفته می شود و معمولاً در سنین بسیار پایین ، در صورت داشتن پوسیدگی های متعدد و مشکل در نگهداری بی حرکت کودک روی صندلی، توصیه می شود.

چگونه از ایجاد پوسیدگی دندان در کودکان جلوگیری کنیم؟

بهترین روش برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی در کودک ، آموزش بهداشت دهان و دندان است.

ما می دانیم که شما از اینکه کودک خود را همیشه کنترل کنید احساس خوبی نخواهید داشت اما مهم است که کودک خود را هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از نزدیک کنترل کنید. اطمینان حاصل کنید که آنها روش مناسب را می دانند و برای مدت زمان توصیه شده مسواک می زنند.

آنها باید روزانه دو بار مسواک بزنند و حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشند. نظم موثرتر نخ دندان قبل از مسواک زدن است. همچنین مطمئن شوید که قرارهای ملاقات دندانپزشکی را هر ۶ ماه یک بار تعیین می کنید.

مراقبت دهان و دندان در کودکان خردسال و نوزادان

مراقبت از دهان و دندان کودک را فراموش نکنید! حتی اگر کودک شما دندان ندارد ، دهان او هنوز میکروب دارد.

بنابراین پس از هر بار تغذیه لثه های آنها را با یک پارچه نرم پاک کنید و به آرامی دندان های آنها را روزی دو بار با مقدار خمیر دندان فلوراید کودک دوستانه مسواک بزنید.

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

اگر کودک شما دندان شیرینی دارد ، گزینه های سالم تری را برای رفع ولع مصرف آنها و حفظ سلامت دندان ارائه دهید. گزینه های جایگزین کیک ، بستنی ، کلوچه یا آب نبات شامل موارد زیر است:

  • میوه های کم قند خون (توت سیاه ، بلوبری و تمشک)
  • مخلوط دنباله ، با آجیل
  • ماست
  • موز یخ زده
  • چوب پنیر
  • سیب شیرین نشده
  • میوه های خشک بدون قند اضافه شده
  • هویج و شیرجه
  • میله گرانولا

جمع بندی

پوسیدگی ها نه تنها یک مشکل برای بزرگسالان هستند بلکه می توانند در کودکان و نوزادان نیز ایجاد شوند. بنابراین مهم است که علائم اولیه پوسیدگی دندان کودکان را تشخیص داده و سپس با دندانپزشک کودک خود صحبت کنید.

پرکردگی می تواند از بدتر شدن پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری کند ، که به نجات دندان کودک کمک می کند.

با کم کردن استفاده از غذاهای قندی و رعایت بهداشت دهان و دندان، می توانید از دندان های کودکان خود محافظت کنید ، بنابراین از احتمال ایجاد پوسیدگی در آینده جلوگیری می کنید.

منبع: HEALTHLINE

ترجمه: کلینیک دندانپزشکی کودکان دکتر پردیس اعتضاد کیهانی

دکتر پردیس اعتضاد کیهانی
دکتر پردیس اعتضاد کیهانی

من دکتر پردیس اعتضاد کیهانی هستم، متولد تیرماه سال 1370. در سال 88 با رتبه 19 کشوری وارد رشته ی دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی شدم. سال 94 با رتبه ی 9 کشوری در آزمون دستیاری وارد تخصص کودکان شدم و پس از طی سه سال دوره دستیاری با قبولی در آزمون بورد تخصصی از رشته تخصصی دندانپزشکی کودکان فارغ التحصیل شدم. با پنج سال سابقه کاری در زمینه دندانپزشکی کودکان تحت بی حسی موضعی و بیهوشی عمومی، امروز تصمیم گرفتم مرکز درمانی را فعال کنم که مختص دندانپزشکی کودکان می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button