زیبایی طرح لبخند

کامپوزیت ونیر دندان

ونیر کامپوزیت یکی از روش هایی است که شما با استفاده از آن می توانید دندان های خود را خیلی زیبا کنید، با کامپوزیت دندان های شما یک دست و خیلی زیبا خواهد شد و امروزه هم افراد زیادی از این روش برای زیبایی خود استفاده می کنند.

ونیرکامپوزیت دندان

اگر به دنبال زیباسازی دندان‌های خود هستید، یکی از متداول‌ترین روش‌هایی که برای داشتن لبخندی زیبا به کار می‌رود، کامپوزیت دندان است. چندین نوع مختلف ونیر وجود دارد که می‌توانید پس بررسی و مطالعه نوع دلخواه خود را انتخاب کنید. در این مقاله، به تمام سؤالاتی که ممکن است در مورد ونیر کامپوزیت داشته باشید پاسخ داده خواهد شد.

ونیر کامپوزیت چیست؟

یکی از چشمگیرترین مزیت‌های دندان‌پزشکی مدرن این است که بسته به وضعیت، بودجه و نتایج موردنظر، روش‌های زیادی برای بهبود و اصلاح لبخند وجود دارد. امروزه گزینه‌ای مناسب برای هرکسی که می‌خواهد دندان‌های خود را زیباتر جلوه دهد وجود دارد. ونیر کامپوزیت یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای اصلاح طرح لبخند است. بسیاری از کسانی که به دنبال ترمیم دندان‌های خود هستند، در مورد انواع مختلف ونیرها و تفاوت آنها سؤال می‌پرسند. انواع مختلفی روکش از جمله چینی، کامپوزیت، پرس روی و غیره وجود دارد. تفاوت اصلی بین آنها در متریال ساخت و نحوه پیوند دادن  ونیر کامپوزیت بر روی دندان است.

حالا سؤال اصلی اینجاست که ونیر کامپوزیت چیست؟ ونیر کامپوزیت مستقیماً توسط دندان‌پزشک زیبایی روی دندان‌ها شکل داده می‌شود و با استفاده ماده باندینگ قوی، روی دندان شما چسبانده می‌شود. آنها مستقیماً به دندان‌ها می‌چسبند، پس ازآنکه درجه رنگ را انتخاب کردید، دندان‌پزشک زیبایی مواد را در دهان شکل و پولیش می‌دهد. اگر دندان‌پزشک زیبایی خود را عاقلانه انتخاب کنید، تمام این کارها بسیار سریع و محافظه‌کارانه انجام می‌شوند.  

مراحل قرارگرفتن ونیر کامپوزیت در دندان

  1. در ابتدا دندان‌ها باید کاملاً تمیز و جرم زدایی شوند. سپس باید کاملاً خشک شوند به‌طوری‌که هیچ اثری از رطوبت و بزاق روی دندان‌ها باقی نماند.
  2. رنگ کامپوزیت باتوجه‌به نظر دندانپزشک زیبایی، انتخاب می‌شود.
  3. پس از زدن چسب مخصوص روی سطح دندان، مواد کامپوزیت به‌صورت لایه‌ای بر روی دندان قرار می‌گیرد.
  4. دندان‌پزشک با استفاده از نور مخصوص با طول موج معین، ونیر کامپوزیت را در جای خود سفت می‌کند.
  5. در نهایت با عمل پولیش کردن سطح آن، شکل دلخواه و مناسبی به دندان می‌دهد.
  6. پس از اتمام مراحل کار، دندان‌ها و لثه‌ها باید شسته شوند.

مزایای ونیر کامپوزیت دندان

زیباسازی دندان‌ها با استفاده از ونیر کامپوزیت جنبه‌های بسیار مثبتی دارد:

  • قرارگرفتن بر روی دندان‌ها بدون نیاز به تغییر اندازه دندان و کاملاً برگشت‌پذیر بودن
  • قراردادن ونیر کامپوزیت با هزینه کمتری نسبت به سایر روش‌ها انجام می‌شود.
  • می‌توان قبل از شروع کار، این ونیرها را روی دندان قرارداد و نتایج نهایی را مشاهده کرد. (این امر موجب می‌شود که بیماران بتوانند رنگ کامپوزیت را انتخاب کرده و قبل از انجام کار نتایج آن را بر روی دندان مشاهده کنند و در صورت ناسازگاری، آن را با ظاهر دندان خود سازگار کنند.)
  • مقامت بالا در برابر سایش
  • سازگاری بالا
  • ایجاد مجدد رنگ دندان‌های طبیعی
  • رزین کامپوزیت جایگزین بسیار مناسبی برای ماده آمالگام در زیبایی دندان است.
  • طول درمان این روش کوتاه است.
  • رزین کامپوزیت، یک ماده پرکننده رنگ دندان است که برای ترمیم و پرکردن دندان استفاده می‌شود؛ بنابراین این روش خصوصیات مشترک زیادی با پرکردن دندان دارد.

نحوه مراقبت از ونیر کامپوزیت

رزین‌های مورداستفاده در ونیر کامپوزیت زیاد قوی نیستند و ونیر کامپوزیت ظاهر خود را باگذشت زمان از دست می‌دهد، بنابراین هنگامی که کامپوزیت می‌کنید، باید مراقبت‌های زیادی انجام دهید تا ماندگاری کامپوزیت افزایش یابد. رعایت بهداشت، توجه به رژیم غذایی خود، و اقدامات بهداشتی صحیح، از جمله چیزهایی هستند که باید رعایت شوند. برای کمک به حفظ ظاهر ونیر‌ها و افزایش عمر آنها ادامه مطلب را بخوانید.

حفظ بهداشت دهان و دندان

در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت نکردن از کامپوزیت دندان، ممکن است عفونت لثه رخ دهد. زیرا باکتری‌ها در قسمت اتصال لثه و کامپوزیت تجمع می‌کنند. مسواک زدن دو بار در روز و استفاده از نخ دندان در روز می‌تواند به افزایش طول عمر ونیر‌ها کمک کند. شما باید همان‌طور که از دندان‌های طبیعی خود مراقبت می‌کنید، مراقب کامپوزیت خود نیز باشید. مسواک زدن تهاجمی و مراقبت ناکافی از دندان می‌تواند منجر به تحلیل لثه شود. تحلیل لثه به این معنی است که لثه‌ها شروع به فاصله‌گرفتن از دندان‌ها می‌کنند و در این صورت محل اتصال بین ونیر کامپوزیت و دندان قابل‌مشاهده خواهد بود. هرچه تحلیل لثه بیشتر باشد، این فاصله قابل‌مشاهده‌تر می‌شود. اگر این فاصله ناخوشایند شود، ممکن است به جایگزینی کامپوزیت نیاز داشته باشید.

مراجعه به دندان‌پزشک به‌صورت متداول

هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید و از او بخواهید تا ونیر کامپوزیت شما را بررسی کند تا ببیند آیا علائم قابل‌توجهی از آسیب‌پذیری وجود دارد یا خیر. مراجعه به دندانپزشک به‌صورت متداول به تشخیص بیماری‌ها، ناهنجاری‌ها و علائم اولیه پوسیدگی دندان کمک می‌کند. همچنین، معاینه منظم و پاک‌سازی نه‌تنها برای سلامتی دندان‌های شما مهم است بلکه ضمانتی برای درمان شماست.

به رژیم غذایی خود توجه کنید

هر نوع خوراکی که بتواند دندان شما را بشکند، می‌تواند کامپوزیت شما را نیز خرد یا شکاف دهد. فشار مستقیم با غذاهای سخت در لبه‌های کامپوزیت دندان و لمینت ممکن است باعث آسیب آن شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از گازگرفتن مستقیم غذاهای سخت (مثلاً یخ، هویج خام، ذرت و آجیل) خودداری کنید. در عوض، آنها را به‌صورت قطعات کوچک مصرف کنید. اما نگران نباشید در صورت آسیب‌دیدن، کامپوزیت دندان قابلیت ترمیم شدن دارد. این مورد همچنین برای جویدن اشیا سخت نیز صدق می‌کند. اگر عادت به جویدن قلم، مداد یا باز کردن بطری با دندان دارید، می‌تواند برای کامپوزیت دندان شما مضر باشد.

از فشردن دندان‌ها به هم (دندان‌قروچه) خودداری کنید.

در بعضی موارد دندان‌قروچه یا چسباندن دندان‌ها در شب ممکن است باعث آسیب به ونیر کامپوزیت شود. بهتر است از محافظ دندان برای کمک به محافظت از دندان در هنگام خواب تهیه کنند.

پرهیز از مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهایی که باعث تغییر رنگ کامپوزیت‌ها می‌شوند

به‌مرورزمان برخی غذاها و نوشیدنی‌های رنگی می‌توانند ونیر کامپوزیت را لکه‌دار کنند. کامپوزیت دندان نسبت به لکه‌گیری مستعدتر است و سریع تغییر رنگ می‌دهد. بدترین مواد برای رنگ‌آمیزی ونیر کامپوزیت دندان، قهوه، چای، شراب و سیگار است. بهتر است برای نوشیدن این‌گونه نوشیدنی‌ها از نی استفاده کنید.

نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکنید

مقادیر زیاد الکل باعث می‌شود اتصال باندینگ کامپوزیت به دندان نرم شود. این عامل باندینگ را در معرض آسیب، فرسایش و لکه‌گیری قرار می‌دهد. توجه کنید که مصرف الکل نه تنها کامپوزیت را از بین می‌برد، بلکه  احتمال تغییر رنگ کامپوزیت را نیز افزایش می‌دهد. الکل در برخی خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌ها نیز یافت می‌شود؛ بنابراین، برچسب این موارد را بررسی کنید و مطمئن شوید محصولات تمیزکننده دندان شما فاقد الکل است.

کامپوزیت ونیر 

به دلیل این که دندان خیلی بر روی زیبایی صورت تاثیر گذار است، افراد زیادی سعی دارند که همیشه دندان های خود را به بهترین شکل ممکن نگهداری کنند، یکی از بهترین روش هایی هم که می توان با استفاده از آن دندان های زیبایی از خود داشت، کامپوزیت دندان است که بسیار مهم است و می تواند کمک کند که شما خیلی بیشتر زیبا دیده شوید و خط لبخند بسیار عالی داشته باشید، در این مقاله می خواهیم درباره کامپوزیت بیشتر به شما اطلاعات ارائه دهیم و یکی از انواع کامپوزیت یعنی ونیر کامپوزیت را به شما توضیح دهیم تا کاملا با این مبحث آشنا شوید و بتوانید با سهولت بیشتری به این مورد بپردازید.

اگر شما درباره کامپوزیت اطلاعات نداشته باشید ممکن است بعد از اینکه دندان های خود را کامپوزیت کنید خیلی رضایت نداشته باشید و فکر کنید کار اشتباهی بوده پس قبل از این مورد شما باید بتوانید برای خود تحقیقی داشته باشید تا به صورت کامل اطلاعات درباره آن داشته باشید.

کامپوزیت ونیر چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده این مورد را به شما توضیح دهیم، باید بگوییم که ونیر کامپوزیت یکی از روش هایی است که شما با استفاده از آن می توانید دندان های خود را خیلی زیبا کنید، با کامپوزیت دندان های شما یک دست و خیلی زیبا خواهد شد و امروزه هم افراد زیادی از این روش برای زیبایی خود استفاده می کنند.

کامپوزیت ونیر از زرین سفید ساخته می شود و این زرین سفید باعث می شود که خیلی زیبا باشد و شما یک دندان خیلی سفیدی داشته باشید، این روکش توسط کلینیک دندان پزشکی بر روی دندان نصب می شود و این روکش ها و اندازه آن ها هم توسط یک دکتر دندان پزشک باید تعیین و قالب گیری شود که بسیار مهم است.

شاید فکر کنید که این دقیقا شبیه به لمینیت دندان است اما اصلا این طور نیست البته شاید از نظر ظاهری باهم تشابه داشته باشند اما از نظر جنس و روش انجام متفاوت است و بسیار قیمت کمتری از لمینیت دارد.

توجه داشته باشید که کاموپزیت تنها یک روکش است و بسیار بر روی زیبایی تاثیر دارد اما لمنیتی اصلا این طور نیست و کاملا دندان شما تغییر می کند، در این مقاله سعی می کنیم یک سری تفاوت های کامپوزیت ونیر و لمنیت را به شما توضیح دهیم.

مزیت های کامپوزیت ونیر

کاپوزیت ونیر یک سری مزیت های ویژه خود را دارد که اگر شما از آن استفاده کنید این مزیت ها را شامل خواهید شد و می توانید بسیار دندان های زیبا تری داشته باشید در نتیجه هم طرح لبخند شما بسیار عالی خواهد شد.

زیبایی طرح لبخند

اصلی ترین دللیی که شما نیاز به کامپوزیت ونیر دارید، این است که با استفاده از آن طرح لبخند شما بسیار عالی خواهد شد و صورت بسیار زیبا تر خواهد بود، البته دندان ها فقط یک مورد برای زیبایی طرح لبخند هستند و یک سری عوامل دیگر هم بر روی طرح لبخند تاثیر گذار هستند.

اعتماد به نفس بیشتر

همان طور که گفته شد طرح لبخند شما با کامپوزیت کردن دندان ها بسیار زیبا تر خواهد بود و همین مورد هم می تواند تاثیر مستقیمی بر روی اعتماد به نفش شما بگذارد و شما در جمع از خندیدن خود جلوگیری نمی کنید و همیشه احساس زیبایی دارید، توجه داشته باشید که مورد بسیار مهم است و افرادی هم هستند که فقط بخاطر اعتماد به نفش کامپوزیت دندان های خود را انجام می دهند.

زیبا شدن دندان ها

در آخر هم که با توجه به توضیحاتی که داده شد، دندان های بسیار زیبا تر خواهند شد و شما اگر دندان های بدی داشته بشاید و آن ها طرح زیبایی ندارند با استفاده از این روش بسیار دندان های زیب تری خواهید داشت.

قیمت کامپوزیت ونیر

افرادی هستند که نمی توانند به دلیل گران بودن لمینیت را انجام دهند و همین مورد هم باعث شده آن ها دندان های خیلی زیبایی نداشته باشند و نتوانند هم هزینه کنند تا دندان های خود را زیبا کنند؛ باید توجه داشته باشید که هزینه کامپوزیت بسیار از هزینه لمینیت دندان کمتر است و شما می توانید با هزینه خیلی بهتر دندان های بهتری داشته باشید.

فرایند کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یعنی تعمیر دندان ها به صورت کلی برای نداشتن مشکل و گذاشتن روکش بر روی آن ها که همین مورد می تواند بر روی زیبایی دندان ها تاثیر گذار باشد، این روکش از جنس زرین سفید است که تقریبا از همان جنس دندان است و همین می تواند طبیعی بودن را جلوه کند بسیار عالی باشد.

برخی از افراد به اشتباه فکر می کنند که در کامپوزیت دندان دقیقا افراد همه دندان ها را به صورت کامل تعمیر می کنند و یک شکل دیگر خواهند داشت و برخی از معتقدند که دندان ها کاملا تغییر می کنند و آن ها با یک سری دندان های مصنوعی جایگزین می شوند اما اصلا این درست نیست و در کامپوزیت تنها یک سری روکش به صورت خیلی حرفه در دندان ها قرار می گیرد تا باعث شود دندان ها یک دست و زیبا تر شوند.

ونیر سرامیکی چیست؟

علاوه بر ونیر کامپوزیت، یک ونیر سرامیکی هم وجود دارد که شما با استفاده از آن هم می توانید دندان های خود را زیبا کنید اما جنس آن متفاوت است، البته توجه داشته باشید که در ایران ونیر سرامیکی به کامپوزیت سرامیکی شناخته می شود، در ونیر سرامیکی یک سری روکش های جنس سرامیک بسیار با کیفیت روی دندان ها قرار می گیرد که این مورد می تواند بر روی زیبایی دندان ها و جنس آن ها تاثیر مثبت بگذارد، البته توجه داشته باشید که این مورد بر روی هزینه هم تاثیر می گذارد و ممکن است شما هزینه بسیار بیشتری برای این مورد بپردازید.

هزینه کامپوزیت دندان به هیچ وجه ثابت نیست و شما برای ونیر کامپوزیت ممکن است در کلینیک های مختلف هزینه های متفاوتی هم بپردازید، باید توجه داشته باشید که عوامل تاثیر گذاری بر روی قیمت زیاد هستند و همین مورد باعث می شود که شما وقتی به هر کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کنید با قیمت های متفاوتی روبه رو شوید.

کلینیک دندانپزشکی دکتر پردیس اعتضاد کیهانی

یکی از بهترین کلینیک هایی که می توانید با استفاده از آن شروع به درست کردن دندان های خود کنید و با استفاده از آن می توانید خدمات عالی در این زمینه دریافت کنید، کلینیک دندانپزشکی دکتر پردیس اعتضاد کیهانی است که در این زمینه سابقه بسیار زیادی دارد و می تواند کمک کند خط لبخند بسیار زیبایی برای خود داشته باشید و همیشه زیبایی صورت خود را حفظ کنید.

کلینیک دکتر پردیس اعتضاد کیهانی در منطقه سعادت آباد است و شما خیلی ساده و سریع می توانید به این کلینیک رفته و درمان دندان های خود را شروع کنید، البته توجه داشته باشید که قبل از شروع فرایند درمان می توانید یک درخواست مشاوره از خود دکتر داشته باشید تا دندان های شما بررسی شود و طبق بررسی های انجام گرفته شما بتوانید بهترین نوع خدمات را برای خود در نظر بگیرید.

قیمت هایی که برای خدمات دندانپزشکی در این کلینیک در نظر گرفته شده بسیار مناسب است و همین مورد هم باعث شده که افراد بتوانند دندان های خود را با سهولت بیشتری درست کنند و دیگر در دندان های خود مشکلی نداشته باشند، البته کیفیت دندان ها بسیار حفظ می شود و این خدمات بسیار با کیفیت عرضه می شود تا دیگر بعدا با مشکل مواجه نشوند و نیاز دیگری به دکتر نداشته باشند.

جمع بندی

ما در این مقاله قصد داشتیم به صورت کامل درباره ونیر کامپوزیت به شما الطاعات ارائه دهیم تا درباره کامپوزیت کاملا اطلاعات داشته باشید و با اطلاعات بیشتری به سراغ کامپوزیت کردن دندان های خود بروید، قبل از هرچیزی شما باید بررسی کنید به ونیر کامپوزیت نیاز دارید یا خیر و نیاز های خود را برای دندان ها بسنجید، ممکن است این مورد اصلا برای شما مناسب نباشد و برای سفید شدن دندان ها شما از لمینیت استفاده کنید و ممکن هم هست که بسیار مورد نیاز شما باشد و شما به صورت حتمی از آن استفاده کنید.

امیدواریم از خواندن این مقاله خسته نشده باشید و اطلاعات کامل را نسبت به موضوع کسب کرده باشید، در ضمن شما هر سوالی در این زمینه دارید، می توانید از طریق نظرات مقاله با ما در میان بگذارید تا سریعا شما را راهنمایی کنیم.

ونیر کامپوزیت یک راه‌حل ایده ال برای کسانی است که می‌خواهند ظاهر دندان‌های خود را بدون تغییر شکل یا اندازه بهبود بخشند؛ بنابراین می‌توانید در آینده کامپوزیت دندان را بردارید و ظاهر دندان‌های خود را به شکل اولیه خود بازگردانید.

  1. در ابتدا دندان‌ها باید کاملاً تمیز و جرم زدایی شوند. سپس باید کاملاً خشک شوند به‌طوری‌که هیچ اثری از رطوبت و بزاق روی دندان‌ها باقی نماند.
  2. رنگ کامپوزیت باتوجه‌به نظر دندانپزشک زیبایی، انتخاب می‌شود.
  3. پس از زدن چسب مخصوص روی سطح دندان، مواد کامپوزیت به‌صورت لایه‌ای بر روی دندان قرار می‌گیرد.
  4. دندان‌پزشک با استفاده از نور مخصوص با طول موج معین، ونیر کامپوزیت را در جای خود سفت می‌کند.
  5. در نهایت با عمل پولیش کردن سطح آن، شکل دلخواه و مناسبی به دندان می‌دهد.
  6. پس از اتمام مراحل کار، دندان‌ها و لثه‌ها باید شسته شوند.
Call Now Button